Dobrá kondička polovina úspěchu

Rád bych se dnes pozastavil nad nutností starat se o fyzickou zdatnost těla. Pokud je vám deset roků tak tuto věc asi neřešíte, ale s postupem věku začínají tuhnout svaly a klouby a je čím dál těžší dosahovat vyrovnaných výkonů.

Detailně k problému s dnešním sedavým fenoménem

V dnešní době se sedavé zaměstnání stalo jakousi nutností a proto pokud hrajete na klavír (zde nutně znovu sedíte), musíte si být vědomi toho, že tělo trpí nadmírou nepohodlí ze stagnace a strnulosti. Výsledkem může být blokace páteře a menší pohybová schopnost při snaze hrát rychlé pasáže na klavír. Tuto věc jsem zpozoroval nedávno a tak jsem se rozhodl podělit se o ni.

Pohodlné hraní nepohodlných rozkladů

Pravidelně hraji rozklady septakordů před začátkem hraní skladeb a nedávno jsem zpozoroval zajímavou věc. Jakmile jsem si zacvičil a protáhnul se, má hra byla znatelně uvolněnější a rychlejší. Prsty se do klavés lépe nořily a ruce byly plastičtější. Drobná technika hry se dařila mnohem snadněji než na začátku. Pocit se těžko popisuje, ale stojí za to jej zažít. Pokud totiž celý den sedíte u PC, tak další sedavá činnost může být zničující.

Jak jsem dosáhl pohotovosti ve hře na klavír?

Jednoduchým stretchingovým protažením zad a nohou jsem po celodenním sezení dosáhl protažení, které mně dopomohlo k uvolněnosti při hře. Nic zvláštního, pouze trocha pohybu a setrvání v něm. Pokud si tuto věc chcete ověřit, stačí tři až čtyři ásány z jógy a pocítíte stejné uvolnění a pohotovost jako já před nedávnem. Pokud se tedy snažíte o zahrání těžké pasáže, vyzkoušejte tento snadný „trik“.

4 komentáře Dobrá kondička polovina úspěchu

  • liv

    Dobry vecer.
    S nadsenim citam vase rozumne, prakticke rady a aj diskusie na pianoforte.
    Mam 45 rokov a zacinam s midi klavesami.
    Chut a motivacia mi nechyba, ale co pisete vyssie, mozem potvrdit.
    Sedave zamestnanie, jednostranna zataz a z toho plynuce zdravotne problemy mozu len zhatit moj zamer.
    Rad bych sa tomu vyhol.
    Poradte prosim, ake typy cviceni (joga/natahovacie/dynamicke), na ake partie tela, aj z vasej vlastnej skusenosti vedu k posilneniu, uvolneniu stuhnutosti? Su nejake cviky vhodne specialne pre ludi ktori hraju na klavesove nastroje?
    Ktore partie tela pri cviceni a hre su zatazene najviac?
    Dakujem vam.

    • admin

      Zdravím Vás Live,
      jsem rád, že jste se do toho dal :) Držím palce, není mnoho lidí, co mají vaši odvahu a je to škoda! Nevím, čeho se ti lidí bojí…
      K vaší otázce:
      Jaké typy cvičení pomáhají?
      Těžko říci, protože každý je stavěn jinak. Já například řeším spíše posilnění svalů, ale vím, že mnoho mužů potřebuje protažení. V každém případě Joga je dobrým řešením, které používám i já. V Józe se můžete protáhnout společně s posílením partií všech svalů a šlach na těle. Jedná se o způsob pověřený lety…
      Ověřilo se mi také protahování po sezení ca 1-2h pravidelně. Toto pomůže hodně.

      Nejexponovanější jsou šlachy a paradoxně mám s nimi nyní problémy. Je to dáno dlouhodobým přetěžováním, kterému se žádný muzikant nevyhne.

      Tak jen takto krátco, kdyžtak pište, kdyby jste chtěl vědět více.
      Pěkný večer.
      Jiří, pianoFORTE.cz

  • Petra

    Dobrý večer,

    chccela by som sa informovať, akoby som mohla čo najlepšie zlepšiť techniku hry. Na klavíri hrám od 7 rokov – teda 14 rokov. Veľmi ma to baví, ale chcela by som sa zlešiť. Stále navštevujem ZUŠ – ŠPD – popri VŠ, denne cvičím 3-4 hodiny, keď mám čas aj 5 hodín. Mohli by Ste mi povedať niekoľko rád na vylepšenie techniky?

    Ďakujem

  • pianoFORTE.cz

    Dobrý den Petro,
    technika hry na klavír je hlavně v hlavě samotné. Pokud cvičíte tolik hodin, jak píšete, a technika se nezlepšuje, tak bude problém jinde. Například hrát v přesvědčení, že pasáž, ke které se blížím nezahraji, bude mít fatální výsledek. Pokud však „přepnete“ myšlení a na pasáž se budete těšit a s jistotou k ní přistupovat, je vysoká pravděpodobnost, že ji zahrajete bez problémů.

    Další z mnoha věcí, co mě napadají je lehkost hry. Pokud budu příliš „tlačit na pilu“, tzn. přílišně se o věc bez zastavení a přemýšlení snažit, půjde to od deseti k pěti. Pokud však budu brát určitý technický úsek jako výzvu a s tím k tomu přistupovat, jistě se časem toto „prolomí“. Znamená to soustavné a trpělivé cvičení bez urputnosti a s nadhledem. Těžko se to vysvětluje, snad se Vám to podaří.

    Moc Vám přeji, ať najdete balanc a hraní se vám podaří posout kupředu.
    Pokud budete mít cokoli na srdci, napište.
    S pozdravem
    Jiří
    pianoFORTE.cz

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>