A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Dobrá kondička polovina úspěchu

Rád bych se dnes pozastavil nad nutností starat se o fyzickou zdatnost těla. Pokud je vám deset roků tak tuto věc asi neřešíte, ale s postupem věku začínají tuhnout svaly a klouby a je čím dál těžší dosahovat vyrovnaných výkonů.

Detailně k problému s dnešním sedavým fenoménem

V dnešní době se sedavé zaměstnání stalo jakousi nutností a proto pokud hrajete na klavír (zde nutně znovu sedíte), musíte si být vědomi toho, že tělo trpí nadmírou nepohodlí ze stagnace a strnulosti. Výsledkem může být blokace páteře a menší pohybová schopnost při snaze hrát rychlé pasáže na klavír. Tuto věc jsem zpozoroval nedávno a tak jsem se rozhodl podělit se o ni.

Pohodlné hraní nepohodlných rozkladů

Pravidelně hraji rozklady septakordů před začátkem hraní skladeb a nedávno jsem zpozoroval zajímavou věc. Jakmile jsem si zacvičil a protáhnul se, má hra byla znatelně uvolněnější a rychlejší. Prsty se do klavés lépe nořily a ruce byly plastičtější. Drobná technika hry se dařila mnohem snadněji než na začátku. Pocit se těžko popisuje, ale stojí za to jej zažít. Pokud totiž celý den sedíte u PC, tak další sedavá činnost může být zničující.

Jak jsem dosáhl pohotovosti ve hře na klavír?

Jednoduchým stretchingovým protažením zad a nohou jsem po celodenním sezení dosáhl protažení, které mně dopomohlo k uvolněnosti při hře. Nic zvláštního, pouze trocha pohybu a setrvání v něm. Pokud si tuto věc chcete ověřit, stačí tři až čtyři ásány z jógy a pocítíte stejné uvolnění a pohotovost jako já před nedávnem. Pokud se tedy snažíte o zahrání těžké pasáže, vyzkoušejte tento snadný „trik“.

4 komentáře Dobrá kondička polovina úspěchu

  • liv

    Dobry vecer.
    S nadsenim citam vase rozumne, prakticke rady a aj diskusie na pianoforte.
    Mam 45 rokov a zacinam s midi klavesami.
    Chut a motivacia mi nechyba, ale co pisete vyssie, mozem potvrdit.
    Sedave zamestnanie, jednostranna zataz a z toho plynuce zdravotne problemy mozu len zhatit moj zamer.
    Rad bych sa tomu vyhol.
    Poradte prosim, ake typy cviceni (joga/natahovacie/dynamicke), na ake partie tela, aj z vasej vlastnej skusenosti vedu k posilneniu, uvolneniu stuhnutosti? Su nejake cviky vhodne specialne pre ludi ktori hraju na klavesove nastroje?
    Ktore partie tela pri cviceni a hre su zatazene najviac?
    Dakujem vam.

    • admin

      Zdravím Vás Live,
      jsem rád, že jste se do toho dal :) Držím palce, není mnoho lidí, co mají vaši odvahu a je to škoda! Nevím, čeho se ti lidí bojí…
      K vaší otázce:
      Jaké typy cvičení pomáhají?
      Těžko říci, protože každý je stavěn jinak. Já například řeším spíše posilnění svalů, ale vím, že mnoho mužů potřebuje protažení. V každém případě Joga je dobrým řešením, které používám i já. V Józe se můžete protáhnout společně s posílením partií všech svalů a šlach na těle. Jedná se o způsob pověřený lety…
      Ověřilo se mi také protahování po sezení ca 1-2h pravidelně. Toto pomůže hodně.

      Nejexponovanější jsou šlachy a paradoxně mám s nimi nyní problémy. Je to dáno dlouhodobým přetěžováním, kterému se žádný muzikant nevyhne.

      Tak jen takto krátco, kdyžtak pište, kdyby jste chtěl vědět více.
      Pěkný večer.
      Jiří, pianoFORTE.cz

  • Petra

    Dobrý večer,

    chccela by som sa informovať, akoby som mohla čo najlepšie zlepšiť techniku hry. Na klavíri hrám od 7 rokov – teda 14 rokov. Veľmi ma to baví, ale chcela by som sa zlešiť. Stále navštevujem ZUŠ – ŠPD – popri VŠ, denne cvičím 3-4 hodiny, keď mám čas aj 5 hodín. Mohli by Ste mi povedať niekoľko rád na vylepšenie techniky?

    Ďakujem

  • pianoFORTE.cz

    Dobrý den Petro,
    technika hry na klavír je hlavně v hlavě samotné. Pokud cvičíte tolik hodin, jak píšete, a technika se nezlepšuje, tak bude problém jinde. Například hrát v přesvědčení, že pasáž, ke které se blížím nezahraji, bude mít fatální výsledek. Pokud však „přepnete“ myšlení a na pasáž se budete těšit a s jistotou k ní přistupovat, je vysoká pravděpodobnost, že ji zahrajete bez problémů.

    Další z mnoha věcí, co mě napadají je lehkost hry. Pokud budu příliš „tlačit na pilu“, tzn. přílišně se o věc bez zastavení a přemýšlení snažit, půjde to od deseti k pěti. Pokud však budu brát určitý technický úsek jako výzvu a s tím k tomu přistupovat, jistě se časem toto „prolomí“. Znamená to soustavné a trpělivé cvičení bez urputnosti a s nadhledem. Těžko se to vysvětluje, snad se Vám to podaří.

    Moc Vám přeji, ať najdete balanc a hraní se vám podaří posout kupředu.
    Pokud budete mít cokoli na srdci, napište.
    S pozdravem
    Jiří
    pianoFORTE.cz

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>