Kolik hodin mám cvičit?

S tímto tématem jsem si dlouhou dobu lámal hlavu. Je to totiž trochu složitější. Jedna z nejdůležitějších věcí je, proč na piano hrajeme? Jaký je náš cíl? Pokud si na toto odpovíme usnadní se naše rozhodování. Pojďme si rozdělit klavíristy do tří kategorií podle doby cvičení.

Subjektivní dělení klavíristů

PROFESIONÁLOVÉ – cvičí 3 – 7h denně
AMATÉŘI – 1h – 2h
RELAXÉŘI – 5min – 30min

Samozřejmě, že každý z této skupiny svými cíly tíhne k jinému využívání času pro nacvičení skladeb. Další pravdou je, že každý jinak efektivně využívá svůj čas. Někdo se do cvičení tak zabere, že se za tři hodiny otřepe a zjistí, že vlastně nic nenacvičil spíše hrál pro radost a relax. Cvičení tedy není „hraní pro radost“, ale efektivní koncentrovaná a namáhavá práce.

Jak přistupovat ke cvičení?

Někde jsem četl, že dospělý člověk vydrží maximální koncentrovanost cca 25min. Proto si dělám po 30 minutách přestavky. Dám si čaj, přečtu si noviny a nebo jdu chvíli na vzduch. Důležité je, aby přestávka nebyla příliš dlouhá. Potom bychom z naší „nálady“ cvičit,  mohli lehce vypadnout.

Ze zkušenosti mám ověřeno, že mozek při využívání přestávek vydrží svěží i několik hodin. Toto pravidlo 30 minut se dá aplikovat takřka na cokoli co vyžaduje pozornost. Pokud dobře neodpočíváte, lehce sklouznete k hraní „jen tak pro radost“ (nic proti tomu…).

4 komentáře Kolik hodin mám cvičit?

  • Pianolka

    Souhlasím s přestávkami po 30ti minutách, sama je též dělám, u klavíristů amatérů mladšího věku (5-10 let) by mohly být i kratší.
    Ta nejpodstatnější věc však v článku chybí – je to PRAVIDELNOST CVIČENÍ. Nezáleží ani tolik na množství, ale na tom, zda cvičíme pravidelně, nejlépe každý den. K čemu bude dvouhodinové cvičení jeden den, když další 3 dny na klavír ani nešáhneme? Většinu nacvičeného na 99% zapomeneme. Lepší je cvičit ze začátku 15 minut každý den a postupně délku času stráveného u klavíru prodlužovat. Zpravidla platí, že v 1. ročníku se cvičí průměrně 30 minut každý den, ve druhé 45 minut a od 3. ročníku alespoň 1h každý den. Možná to někomu připadá hodně, ale porovnejte si to s časem, který musíte strávit ve škole nebo v práci… U cvičení samozřejmě platí, jak už bylo napsáno autorem článku, že důležitější než délka cvičení je soustředěnost – a jak klavírista pozná, že se nesoustředí? Zkuste se hodně poslouchat při hraní a přitom se nahrávat. Po dohrání skladby si řekněte, co se Vám povedlo a co nepovedlo a pak si své názory porovnejte s nahrávkou.

  • admin

    To je fakt, nejdůležitější věcí je PRAVIDELNOST :) To jsem tedy opomenul i když v hodinách stále omílám dokola…

    V každém případě mám ještě tip na zvládnutí pravidelnosti. Nestanovujte si cíle, které nemůžete splnit. Mluvím teď hodně obecně i k věcem, které se netýkají klavíru. Stanovte si například 30min hraní denně s tím, že nebudete hrát ani více ani méně. Zdá se vám to málo? Nebo moc? V každém případě se člověk zbaví stresu z toho, že něco nezvládl a nebo že ho vlastně ještě čeká ta hodinová povinnost, do které se mu vlastně vůbec nechce. Mým heslem je tedy méně je více a mockrát se mi to ověřilo….

  • Pianík

    Dobrý den,
    vím, že to moc s tímto tématem nemá společného, ale nevěděl jsem, kde jinde se zeptat…zajímalo by mě, jaká technická cvičení bych měl zvládnout, abych mohl začít studovat Chopinovy etudy. Někde jsem četl, že ideální je projít celý sešit Carla Černého Op.740, ale mě to přijde jako zbytečné a zdlouhavé. Chtěl bych vědět nejrychlejší cestu k tomu, abych je mohl začít studovat bez větších potíží. Hraju na klavír teprve tři roky (předtím jsem hrál ještě 2 roky na keybord, ale to se nedá počítat!), hrál jsem Consolation no.3 od Liszta, Chopinovu polonézu Op.40 No.1, teďka se postupně prodírám osmitaktovkama od Černého…moje učitelka mi dala na naučení Chopinovu etudu no.5 v ges dur, ale hrozně se s tím trápím. Chtěl bych prostě najít nějaké skladby nebo prstová cvičení, která by mě na celý set etud co líp připravila…
    předem děkuji za odpověď! :)

  • admin

    Ahoj Pianíku,
    přemýšlel jsem o tvém dotazu a rozhodl jsem se kontaktovat nejpovolanější.
    Tedy moji bývalou profesorku na konzervatoři a nyní aktivní korepetitorku v mnoha souborech a uskupeních. Níže uvádím její odpověď:

    „Především se domnívám,že je zcela nesmyslné domnívat se,že se dá nějak zobecnit, co konkrétně cvičit,aby v nejkratší možné době člověk byl schopen hrát všechny Chopinovi etudy, Volba etudy ges dur,jako první ze cvičených etud je naprosto nesmyslná. Rozhodně bych doporučila jako první zkusit nějakou jinou etudu, buď z op. posthumního nebo nějakou méně náročnou,tato volba není příliš šťastná.
    Jinak souhlasím s tím,že by tomu mělo předcházet cvičení Czerného op. 740 a Cramera. pokud to chcete přeskočit, rozhodně alespoň denně stupnice, akordy a nějaká dobrá technická cvičení. osmitaktovky jsou jako prstové cvičení také možné.“

    s pozdravem
    MgA. J.C.

    Já jen dodám, že není kam spěchat a lepší je kráčet po pevných základech a techniku postupně pilovat a zlepšovat. Není všem dnům konec a pokud vydržíš, jistě dosáhneš toho, po čem toužíte a možná i něčeho navíc….

    Jiří.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>