Vyklepu z tebe duši!

Hudba se skládá z melodie a rytmu. Jedno bez druhého nemůže plně fungovat. Když vynecháme rytmus stává se hudba monotónníí a pokud vynecháme melodii, zbyde nam jen rytmus bez tónových výšek (může být zajímavé, ale dlouho bys jsme to nevydrželi poslouchat). V dnešní miniserii pevných základů se zaměříme na druhou složku hudby a tou je rytmus.
Vyklepu-z-tebe-dusi
Jak vidíme na obrázku, nejdelší notou je nota celá a vyplňuje nám celý 4/4 takt (čtyři čtvrťové noty do taktu). Opakem této znějící celé noty je pomlka, která je napravo od noty a vyjadřuje ticho. Pod notou celou je nota půlová a vyplňuje takt dvěmi půlovými notami. Pod notou půlovou vidíme notu čtvrťovou a ta se do 4/4 taktu vejde čtyřikrát. Dále nota osminová a nota šestnáctinová.

Základní cvičení rytmu

Nyní tedy známe rytmický zápis not. Co ale s tím? Teď musíme rytmus spojit s časem. Abychom mohli rytmus správně vyjádřit, slouží nám k tomu rytmické cvičení, kterým můžeme rytmus cvičit. Sedněte si na židli a levou rukou klepejte v pravidelném tempu tužkou o stůl a nebo rukou o nohu. Rychlost klepání levé ruky můžete přizpůsobit tepu srdce. Pokud máte metronom, rychlost srdce odpovida nastaveni MM=60. Nyní si určíme, že každé klepnutí levé ruky bude jedna čtvrťová nota.

Vyklepáváme notu celou

Ke klepání čtvrťových not v levé ruce připojíme pravou ruku a budeme klepat noty celé. Kolik se vejde čtvrťových not (levá ruka) do noty celé (pravá ruka)? Čtyřem úderům levé odpovídá jeden úder pravé. Ješte k tomu nahlas počítáme raz, dva, tři, čtyř, raz, dva, tři, čtyř, raz …..(abychom přesně věděli, kde se v taktu čtyřčtvrťovém nacházíme). Ve výsledku bude současné klepnutí pravé i levé ruky na raz, držení pravé ruky a klepání levé na dva, tři, čtyř a celé znova. Mimochodem počítáme raz, dva, tři, čtyř, kde čtyř je zkrácenina slova čtyři, které je na dvě slabiky.

Vyklepáváme notu čtvrťovou

Pokud klepu v levé ruce čtvrťové noty v tempu MM=60 (viz.výše) a chci vyklepávat čtvrťové noty z notového zápisu, musím klepat oběma rukama současně. Oběma rukama totiž klepu noty čtvrťové.

Vyklepáváme notu osminovou

Kolik osmin se vejde do jedné čtvrťové? Odpověď zní dvě. Do jednoho úderu levé ruky musím dostat dva údery pravé ruky. Tímto vyklepu osminové noty. Pozor na to, abychom levou ruku nezrychlili nebo nezpomalili. Pomůckou nám může být puštěný metronom.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>