Hra na klavír zpaměti I.

Mohlo by se zdát, že hrát na klavír zpaměti patří mezi samozřejmé záležitosti při provedení klavírních skladeb. Přeci v každém filmu hraje klavírista zpaměti a nebo většina populárních koncertu se hraje zpaměti. Bereme to jako samozřejmost, ale abychom se k tomuto stupni vypracovali, chce to píli, úsilí, správný přístup a samozřejmě čas.

Pojďme si popsat pár tipů, jak přistupovat k naší mysli, aby nás více poslouchala a nenechala nás na holičkách při provádění skladby.

Jak můžeme rozdělit paměť klavíristy pří hře na klavír?

Předně bychom si měli rozdělit druhy paměťí, kterými naše mysl zaznamenává vjemy přicházející při cvičení na klavír. Jedná se o několik druhů paměťí, které jsou nezbytné pro správné provedení skladby. Interpreti využívá všechny druhy paměťí najednou nebo v rychlém sledu za sebou, případně kombinovaně.

1) Logická paměť

Pod pojem logická paměť patří způsob myšlení založeného na logickém úsudku daného postupu ve skladbě. Jako příklad bychom mohli uvést logické spojení harmonických funkcí tóniky, subdominanty a dominanty. Tato harmonická kostra nám napovídá, jaké budou následující akordy a kterým směrem se bude skladba ubírat.

2) Motorická paměť

Tento druh paměťi klavírista využívá při opakovaném cvičení jednoho či dvou taktů, které několikrát dokola hraje, aby se jeho motorika naučila reagovat přesně podle notového zápisu. Jak název napovídá, jedná se o pohybovou paměť. Tzn. klavírista se spoléhá na zautomatizovaný pohyb ruky, při které nemusí myslet na každý jednotlivý tón. Pokud bychom si mysleli, že klavírista zná každou jednotlivou notu v desetistránkové skladbě, mýlili bychom se. Klavírista se spoléhá na hmatovou (motorickou) paměť a jediné co kontroluje je začátek fráze případně její konec. Motorická paměť je tedy velmi účinným a hojně využívaným nástrojem, jak zvládnout náročné několikahodinové recitály klasických klavíristů nebo hráčů v kapelách.>

3) Vizuální paměť

V začátcích hry na klavír se klavíristé často fixují na vizuální paměť a opomíjí tak ostatní paměti. Vizuální paměť je pro člověka tou nejtypičtější pamětí, kterou vnímáme náš svět. Představme si například film. Která složka je pro nás nejdůležitější? Samozřejmě obraz a poté hudba a zvuky. Pokud se učíme jednotlivé tóny klaviatury, vhodně k tomuto účelu využíváme vizuální paměti, kde si všímáme černých kláves, podle kterých odvozujeme tóny ostatní. Při učení akordů se naše vizuální paměť také aktivuje a napomáhá nám rychleji zahrát akord na podkladě naší vizuální paměti.

4) Melodicko-rytmická paměť (sluchová paměť)

Jednou z nejdůležitějších pamětí pro klavíristy a hudebníky vůbec je paměť melodicko-rytmická neboli sluchová. Na základě této paměti se můžeme více oddávat interpretaci hudby a nechat se vést naším sluchem. Čím výraznější melodii či rytmus skladby se učíme, tím snazší je pro nás její zapamatování. Mnohdy nás výrazná melodie doslova vede a napomáhá nám při správném zvládnutí hry. Nesporným kladem sluchové paměti je možnost zapamatovat si barvu nástroje, výšku tónu, harmonii akordu či sledu akordů.

Závěr

Na závěr bych rád shrnul podstatu znalosti pamětí pro hru na klavír. Je možné, že existují i další podpůrné druhy pamětí, které jsem opomenul, avšak paměti naznačení v článku jsou jakýmsi pilířem, který nám v interpretaci hudby významně napomáhají. Pokud se chcete věnovat hře na klavír, rozhodně doporučuji jednotlivé paměťi prozkoumat a při cvičení a hře si je osvojit. Čím více pamětí využijete při hře na klavír, tím více záchytných bodů a jistot budete moci využít.

Fotogalerie krby | Kachlová kamna | Krbová kamna | Krbové vložky | Krbové vložky s výměníkem

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>