A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Dynamika neboli síla úhozu

Povězme si dnes více ohledně dynamiky tedy síly úhozu. Je známo, že se hudba skládá z tónové výšky, délky, barvy a síly (dynamiky). O tónových výškách jsme si již něco pověděli v článku Notová abeceda a stejně tak v článku Vyklepu z tebe duši jsme si ujasnili délky not. Barvou tónu se myslí druh hudebního nástroje (fagot má jinou barvu než třeba kytara). Nyní stojíme před poslední z důležitých bodů, kterému se budeme v dnešním článku věnovat a tím je dynamika.
Dynamiku chápejme jako prostředek pro tvorbu hudebního napětí. Jakmile bychom ji vypustili a to často můžeme slyšet u začátečníků, hudba přestane mít tzv. „tah“ a posluchač ztrácí pozornost při poslechu. Dalším přikladem je stavba frází, které jsme se věnovali v tomto článku Fráze je jako slovní věta, bez dynamického konceptu se správné „vystavění“ fráze neobejde.
Pojďme se nyní podívat detailněji na rozdělení dynamických znamének. V základu máme tři typy „p“ (piano – slabě). „mf“ (mezzoforte – středně silně), „f“ (forte – silně). Ostatní dynamická znaménka jsou jen odvozeninami těchto tří typů.

Uveďme si znaménka dynamiky od nejslabší po nejsilnější:

pp (pianissimo, velmi slabě)
p (piano, slabě)
mp (mezzopiano, středně slabě)
mf (mezzoforte, středně silně)
f (forte, silně)
ff (fortissimo, velmi silně)

Znaménka zesilování a zeslabování

Abychom teorii dynamiky probrali úplně, nesmíme opomenout dynamická znaménka zesilovaní (obr.1) a zeslabování (obr. 2).
obr.1 crescendo obr. 2 decrescendo
Tyto znaménka se dají slovně označit crescendo (cresc.), čti „krešendo“ nebo decrescendo (decresc.), čti „dekrešendo“.
Někdy se můžete setkat se slovem diminuendo (dim.), které nám značí zeslabovat a zpomalovat.

Polyfonní hudba

Pokud se věnujeme hře polyfonní hudby (nejčastěji užívané v Baroku), nesmíme opomenout dynamické odstínění jednotlivých hlasů. Nejvíce slyšitelný je soprán. Poté bychom měli o stupínek níže šlyšet bas a vnitřní hlasy alt a tenor by měly být slyšeny nejméně. Tento způsob využití dynamiky je pro plastičnost jednotlivých hlasů stěžejní.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>