Akordy I.

Vraťme se k teorii, která patři k základním znalostem pro každého hudebníka či klavíristu. V článku Intervaly základní a Intervaly odvozené jsme si uvedli základy potřebné pro dnešní článek, zaměřený na problematiku akordů a s jejich pomocí se dostaneme k porozumění, jak akordy tvořit a odvozovat.

Známá formulka pro definování akordu zní: „Akord je souzvuk tří a více tónů“. Pokud zní pouze dva tóny, jedná se o interval. Toto je hlavní definice a nyní si přiblížíme, kde akordy užíváme a jak je tvoříme.

Užití akordů

Akordy používáme k doprovodu skladeb levou rukou a napomáhají nám k bohatšímu zvuku podporujícímu melodii v pravé. U mnoha populárních skladeb již neuvidíme vypsanou levou ruku, ale právě jen akordickou značku, symbolizující, jak melodii doplnit. Chce to samozřejmě cvik, ale po chvíli člověk pozná, že používání akordů značně zjednodušuje hru na klavír. Akordy se mimochodem také používají k doplnění melodie v pravé ruce.

Akordy se hojně používají již od počátků hudby a dodávají jí bohatost a plnost. Akordů je několik typů či druhů a my si je postupně probereme všechny od kvintakordů až po akordy tercdecimové, které využívají všechny tóny stupnice.

Dělení akordů podle stavby

Nejčastější složení akordů je terciové. To znamená, že mezi jednotlivými tóny akordu jsou vzdálenosti tercií a to buď velkých a nebo malých (viz články  Intervaly základníIntervaly odvozené). Terciová stavba však není jedinou možnou variantou. V impresionismu se hojně používaly akordy kvartové, kvintové a někdy i sekundové. V jazzové hudbě jsou často používány akordy kvartové. Této problematice se budeme věnovat někdy jindy a nyní se více zasoustředíme na stavbu terciovou, která se v evropské hudbě užívá z 95%.

Základní akordy

Akordy můžeme v základu dělit na

  1. Durové akordy, jejichž označení je např. C dur (C) s tóny c-e-g. Složení intervalů obsahuje v.3 + m.3. (velká tercie + malá tercie).
  2. Mollové akordy s označením např. Cmoll (Cm, Cmi, C-) s tóny c-eb-g. S intervaly m.3 + v.3.
  3. Zmenšené akordy, které označujeme např. Cdim (C°, Cdim, Cm5b) s tóny c-eb-gb. S Intervaly m.3 + m.3.
  4. Zvětšené akordy označujeme např. Caug (C+, C5+) s tóny c-e-g#. Intervaly v.3 + v.3.

Na závěr:

V dalších článcích rozvedu problematiku akordů do větší hloubky a dozvíte se, jak se dají akordy obracet, rozšiřovat a nebo měnit podle základního tónu. Problematika akordů je natolik obsáhlá, že jí budu věnovat více článků.

1 comment to Akordy I.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>