A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Akordy V. – obraty septakordů

Stejně jako v článku o obratech akordů, který jsme si v minulosti popsali, naleznete u septakordů také obraty. Pojďme se mrknout na jejich stavbu a pojmenování, ať víme s čím máme tu čest!

Proč používáme obraty akordů?

Jelikož máme v akordu více tónů, můžeme jej tzv.obrátit. Docílíme toho tak, že přesuneme spodní tón o oktávu výše. Důvodem, proč obraty používáme může být nutnost přizpůsobení akordu melodii v pravé ruce nebo lepšímu zvuku akordu, který by byl příliš v hluboké poloze a nezněl by pěkně.

Obraty septakordu a jejich pojmenování

Nyní si napíšeme seznam obratů, které obsahuje septakord. Příklad si napíšeme na akordu C7, který je nejsnazší najít pro nováčky. Všimněte si také pojmenování akordů, které vychází z rozpětí krajních a někdy vnitřních intervalů.

1. septakord (základní tvar), c-e-g-hb
2. kvintsextakord (1. obrat),  e-g-hb-c
3. terckvartakord (2. obrat), g-hb-c-e
4. sekundakord (3. obrat), hb-c-e-g

Jak je vidět, oproti obratům trojzvuků, mají septakordy ještě jeden obrat navíc.

Značení obratů u septakordů

Označení septakordů se pamatuje dobře, protože jdou po sobě od nejvyššího čísla 7 po nejnižší číslo 2. Septakord 7, kvintsextakord 56, terckvartakord 43, sekundakord 2.

Ve skladbách lidových, popových či jazzových se však s tímto označením obratů nesetkáte, protože se předpokládá, že použijete obrat, který bude nejvhodnější v dané situaci. Toto odpovídá delší praxi a dovednostem. S obraty pro levou ruku se můžete však setkat v klasických skladbách, které mají tóny pro levou vypsány, ale i zde se nepíší konkrétní obraty. Jediná možnost kde by se obraty mohly vyskytovat vypsané je generál bas, který se užíval v barokní hudbě.

Ať obrátíte akord jakkoli, základní tón bude určovat jeho název. Může se vám totiž někdy zdát, že držíte úplně totožný akord v pravé ruce a jeho název bude mít dvě varianty, ale jeho pojmenování bude záviset na základním tónu v levé ruce. Například když podržíte v pravé ruce tóny „f“,“a“,“c“ bude znějící akord záviset na tónu v basu, který stisknete. Když to bude tón „d“, zazní akord „dm7“. Když zahrajete v levé tón „f“, zazní akord Fdur.

Krátce ke cvičení septakordů

Pro procvičení septakordů doporučuji projít jejich obraty postupně a vnímat každý z tónů. Poté přidávat septakordy v jiných tóninách a nakonec bát schopný zahrát jakýkoli septakord odkudkoli, bez nutnosti strávit nad tím několik minut. Pohotovost je cílem pro každého hráče. Umět zahrát kdykoli cokoli…

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>