Pokud jste někdy hráli písničky, které měly pouze akordické značky místo vypsané levé ruky v basovém klíči, možná jste narazili na značky typu C7, G7, F7 atd. Tento způsob zápisu prozrazuje výskyt septakordů, které se oproti minule probraným
kvintakordům a jejich obratům liší přidáním malé nebo velké septimy k základnímu tónu kvintakordu (nebo velké nebo malé tercie nad kvintu kvintakordu).
K čemu slouží septakordy?
Septakordy nám obohacují základní akordy (trojzvuky) o další tón a přidávají skladbám nádech bohatosti, zajímavosti a většího napětí. Stavíme je na základě tóniny, ve které skladbu hrajeme, ale dají se velice dobře použít na modulování do jiných tónin. Jejich užití záleží na stylu skladby. V klasické literatuře se setkáme nejvíce s dominantními septakordy a to jen na některých místech, avšak například v bluesové nebo jazzové hudbě jejich výskyt takřka nahrazuje běžné trojzvuky.
Jak tvoříme septakordy?
Tvorba septakordů vychází ze základního kvintakordu (durového, mollového, zmenšeného nebo zvětšeného), nad jehož tři tóny přidáme další tercii. Septima septakordu je buď malá nebo velká a název septakordu je slovní nebo v podobě akordické značky.
<h2″>Typy septakordů a jejich akordické značky
Vypišme si nyní varianty septakordů, které jsou nejběžněji používané. Použil jsem popis: odborný název, akordická značka, tóny akordu, běžný název.
Tvrdě malý septakord, C7, c-e-g-hb, dominantní septakord
Tvrdě velký septakord Cmaj7, c-e-g-h, velký septakord
Měkce malý septakord, C-7, c-eb-g-hb, malý septakord
Měkce velký septakord, C-maj7, c-eb-g-h
Zmenšeně zmenšený, C°7, c-eb-gb-hbb, zmenšený septakord (přeškrtnuté kolečko u C°7)
Zmenšeně malý, C°7, c-eb-gb-hb, polozměnšený septakord
Zvětšeně velký, C+7, c-e-g#-h, zvětšený septakord
U odborného názvu si všimněte, že první slovo zančí durovost nebo mollovost tercie (tvrdě, měkkce), druhý název se zaobírá septinou (malá, velká) a poslední slovo nám zděluje, že se bavíme o septakordech.
Pár slov na závěr
Existují i složitější varianty septakordů, ale pro začátek bohatě stačí výše uvedené. Pokud budete mít zájem, můžeme si „zahuštěnější“ jazzové akordy popsat v některém dalším článku. Septakordy mají více variant akordických značek, ale ty podrobně probereme jindy. Septakordy stejně jako kvintakordy mají své obraty, poskytující další možnosti a hlavně usnadnění hry skladeb nebo písní pro hráče. Stejně jako varianty akordických značek, tak problematika obratů zabere několik dalších článků, takže se těšte na příště.
Dobrý den, krátce jsem se dívala na nějaké akordy nebo co to je:-) a neumím lautr nic. Nerozumím těm divnejm obrázkům.Můžete mi prosím někdo poslat základy, respektive co jsou to noty a jak to vypadá:-)jaká je základní skupina vím jen c,d,e,f,g,a,h,c :-) určitě skvělej základ. Jinak mám doma Keyboad a zatím umím jen kousek Elišky.-Pamatuji si co mám zmačknout podle vizuální paměti. Dobrý základ mi poskytl program Play Synthesia. Ale pro delší skladbu či hraní oběma rukama už nezvládám.Děkuji, snad jsem nikoho nepohoršila svými znalostmi:-)
Dobrý den Yveto,
doporučuji pročíst webové stránky a postupovat bez přeskakování z tématu na téma. Mrkněte do sekce Chci hrát na klavír a poté na Pevné základy a tam si pročtěte články pro začátečníky. Jakmile budete vyzbrojena znalostmi a uděláte si představu o teorii, oslovil bych na vašem místě učitele a s ním začal ve výuce. Učit se na klavír přes web je obtížné, chce to alespoň nějaký základ.
Přeji úspěšné vykročení!
J.
Dobrý den, jsou někde k přečtení i ty složitější varianty septakordů, případně něco o nónových akordech, tercdecimových akordech?
Děkuji
Zdravím,
máte pravdu, ještě to na webu není. V brzké době o tom něco napíši, teď jsem na to neměl čas. Zaměřím se na složitější akordy a jejich popis. Nonové a tercdecimové akordy se používají spíše v jazzu, takže to bude tímto hudebním stylem ovlivněné.
pianoFORTE,
Jiří.
Dobrý den,
mě by prosím zajímalo, jak je to u prstokladů septakordů. Někde jsem na internetu četl, že se hrajou pouze tři tóny. Nehraje se kvinta. Ale nikde jinde se o ničem takovém nikdo nezmiňuje. Jak to prosím je?
díky moc vlasta
Zdravím Vlastas,
záleží na tom :)
1) Pokud se budeme bavit o plnohodnotném zvuku, budeme hrát v levé oktávu a v pravé základní tón, tercii, kvintu i septimu (ať už v základním tvaru septakordu nebo některém z obratů). Tento způsob se využíval v romantických skladbách.
2) Když nám to melodie dovolí, můžeme klidně v pravé vynechat kvintu, protože tu člověk automaticky slyší (z alikvótní řady) a zahrát jen tercii a septimu. Základní tón hrajeme v levé ruce.
Stačí to tak?
pianoFORTE,
Jiří
určitě, díky moc :)
Zdravím,
trochu jsem se začetl a nedá mi neopravit některé chyby..
Základních septakordů je sedm. Tvrdě malý, tvrdě velký, měkce malý, měkce velký, zmenšeně malý, zmenšeně zmenšený a zvětšeně velký.
Jazzová značka „kolečka“ ° u zmenšeně malého by měla být v tomto případě přeškrtnutá. Je to polozmenšený septakord. Kolečko se využívá u zmenšeně zmenšeného septakordu. c-es-ges-heses
Zvětšeně velký septakord – c-e-gis-h
Zvětšeně malý c-e-gis-hes už spadá do neterciových (alterovaných).. Zkuste si udělat první obrat.
Takových akordů existuje víc např. rozšířený zmenšeně velký c-es-ges-h či dominantní se zmenšenou kvintou c-e-ges-hb.
Tak hodně zdaru,
Lukas
Zdravím Lukasi,
konečně jsem se k tomu dostal. Ano, máte pravdu. Moje chyba. Děkuji za povšimnutí. Opravil jsem to. Nyní by to mělo být ok.
S pozdravem
Jiří
pianoFORTE.cz
Typy septakordů a jejich akordické značky
Upravte si formátovací znak :D. Jinak super