Akordy III. – trénink

V předešlých článcích jsme se soustředili na základní popis kvintakordů a tvorbu jejich obratů. Znamená to, že nyní víte, jak základní akordy (trojzvuky) vytvořit a jak je přizpůsobit do chtěného tvaru (obratu). Abychom dokázali pohotově akordy zahrát, nestačí nám teoreticky vědět z jakých intervalů jsou složeny, ale k jejich rychlé hře potřebujeme hlavně praxi, cvičení a opakování!

Nyní si napíšeme základní způsob, jak se postupně naučit všechny durové, mollové a zmenšené či zvětšené kvintakordy, sextakordy a kvartsextakordy bez velké námahy a úsilí. Základem na kterém budeme stavět, je kvintový kruh, který se skládá z tónů:

C, G, D, A, E, H, F#, C#, Ab , Eb , Bb, F, (C)

Záměrně jsem enharmonicky pozměnil tóny G#, D#, A#, E#, H# na Ab, Eb, Bb, F, C pro snadnější nalezení na klaviatuře. Jak vidíte, jedná se o všech 12 chromatických (půltónových) tónů stupnice od C po C. Nyní, když máme materiál, na kterém můžeme cvičení postavit, zahrajeme vždy levou rukou základní tón akordu a pravou samotný akord buď v základním tvaru nebo obratu. Tento postup opakujeme přes všech 12 tónů chromatiky, abychom se naučili, jak akord vypadá ve všech tóninách.

Úkol: Procvičit mollové sextakordy

Prvním akordem bude Cm (C moll). Zahraji v levé ruce tón C a v pravé ruce tóny Eb, G, C. Následujícím akordem bude Gm. V levé zahrajeme tón G a v pravé tóny Hb, D, G. Tímto způsobem přehrajeme mollový sextakord akord přes všech 12 tónů několikrát po sobě. Doporučuji pro začátek zautomatizovat hru prvních 3-4 akordů a následně pokračovat dále.

Proč bych měl hrát akordy tímto způsobem?

Tímto způsobem cvičí většina profesionálních klavíristů. Nesmírnou výhodou oproti klasickému hraní akordů chromatickým posunem (C, C#, D, D# atd.) je obtížnější tvorba akordů, kde musí klavírista více zapojovat hlavu a nehrát jen slepě akordy po půltónech. Tento způsob není nejjednodušší, ale pokud se jej rozhodnete používat, přestanete mít z více křížkových či béčkových akordů strach.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>