A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Akordy III. – trénink

V předešlých článcích jsme se soustředili na základní popis kvintakordů a tvorbu jejich obratů. Znamená to, že nyní víte, jak základní akordy (trojzvuky) vytvořit a jak je přizpůsobit do chtěného tvaru (obratu). Abychom dokázali pohotově akordy zahrát, nestačí nám teoreticky vědět z jakých intervalů jsou složeny, ale k jejich rychlé hře potřebujeme hlavně praxi, cvičení a opakování!

Nyní si napíšeme základní způsob, jak se postupně naučit všechny durové, mollové a zmenšené či zvětšené kvintakordy, sextakordy a kvartsextakordy bez velké námahy a úsilí. Základem na kterém budeme stavět, je kvintový kruh, který se skládá z tónů:

C, G, D, A, E, H, F#, C#, Ab , Eb , Bb, F, (C)

Záměrně jsem enharmonicky pozměnil tóny G#, D#, A#, E#, H# na Ab, Eb, Bb, F, C pro snadnější nalezení na klaviatuře. Jak vidíte, jedná se o všech 12 chromatických (půltónových) tónů stupnice od C po C. Nyní, když máme materiál, na kterém můžeme cvičení postavit, zahrajeme vždy levou rukou základní tón akordu a pravou samotný akord buď v základním tvaru nebo obratu. Tento postup opakujeme přes všech 12 tónů chromatiky, abychom se naučili, jak akord vypadá ve všech tóninách.

Úkol: Procvičit mollové sextakordy

Prvním akordem bude Cm (C moll). Zahraji v levé ruce tón C a v pravé ruce tóny Eb, G, C. Následujícím akordem bude Gm. V levé zahrajeme tón G a v pravé tóny Hb, D, G. Tímto způsobem přehrajeme mollový sextakord akord přes všech 12 tónů několikrát po sobě. Doporučuji pro začátek zautomatizovat hru prvních 3-4 akordů a následně pokračovat dále.

Proč bych měl hrát akordy tímto způsobem?

Tímto způsobem cvičí většina profesionálních klavíristů. Nesmírnou výhodou oproti klasickému hraní akordů chromatickým posunem (C, C#, D, D# atd.) je obtížnější tvorba akordů, kde musí klavírista více zapojovat hlavu a nehrát jen slepě akordy po půltónech. Tento způsob není nejjednodušší, ale pokud se jej rozhodnete používat, přestanete mít z více křížkových či béčkových akordů strach.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>