Dotazy čtenářů : Hra z listu #2

V minulém článku jsem odpověděl na několik dotazů čtenáře z diskusního fóra na pianoFORTE.cz, které se týkaly hry z listu. Jelikož jsem odpověděl jen z části, pokusím se dnes odpovědět na zbývající otázky.

Předešlé odpovědi na dotaz čtenáře.

3. Otázka:

Tretia vec je, že keď je v notách postup, kde idú tóny pekne za sebou hore (po jednom tóne), tak si uvedomujem iba prvý ten tón a ostatné už hrám iba od vzájomnej zakreslenej polohy jednotlivých tónov a pritom si takmer neuvedomujem, aké tóny vlastne hrám. To asi tiež nieje vhodné a predpokladám, že sa mi to vypomstí hlavne pri zložitejších skladbách. A preto by som sa chcel spýtať. Je asi nevyhnutné uvedomovať si každý jeden hraný tón (jeho názov a smaozrejme polohu)???

Odpověď zní ano i ne. Pokud budete hrát rychlou skladbu z listu, a nebudete mít možnost se na ni podívat, budete automaticky zjednodušovat a sledovat jen začátky „laufů“ (tzn. dlouhých pasáží např. v šestnáctinách). Budete také nuceni vynechávat některé pasáže v levé ruce a nebo zjednodušovat hru tak, aby to hlavní zaznělo a drželo pohromadě s ostatními (zpěvákem, flétnou …). Jiná věc je ta, když sedíte u klavíru několik hodin a můžete si ji nacvičit, promyslet a projít.
TIP: Pokud budete umět dobře stupnice a budete se orientovat v harmonii, vše se rázem velmi zjednoduší. Budete totiž vědět, že stupnice nebo běh má daný počet křížků nebo béček a ruce se tomuto přizpůsobí rychleji. Tuto hmatovou pohotovost však získáte jen usilovným každodenním cvičením a hraním.

4. Otázka:

Ďalšia vec. Ako mám vlastne sledovať noty pre obe ruky súčasne? Nedokážem zamerať zraku súčasne na obe ruky, ale skáčem zrakom tak, že sledujem, ľavú ruku a hneď zase pravú a pritom sa musím sústrediť aj na kalaviatúru a dosť sa v tom strácam. Je na to nejaký systém?

Na tuto otázku jsem vlastně již odpověděl v předešlé 3. otázce. Musíte zjednodušovat a trochu „šidit“. Všechno se nedá stihnout. Pokud budete doprovázet zpěváka, nebude na vás čekat. Toto si neuvědomuje spousta klavíristů a proto jim doprovod nejde. Vždycky říkám, držte se hlavně tempa. Můžete kdekoli přestat hrát, ale nesmíte se ztratit v tempu. Pokud budete následovat tempo, tak se kdykoli přidáte a jede se dál…možná si ani nikdo nevšimne.

5. Otázka:

Ako vlastne vnímajú noty vyštudovaní klavíristi? Je to pre nich samozrejmosť (ako pre obyčajných ľudí napr. čítanie knihy) a dokážu hneď na prvýkrát zahrať aj ťažšiu a neznámu skladbu tak, aby ju mohli hneď predniesť pre inými ľuďmi, alebo aj oni najskôr musia cvičiť skladby pomalšie a cvičiť ťažšie pasáže?

Toto je otázkou délky a fokusu na cvičení hry z listu. Znal jsem profesora, který své dítě učil od útlého věku hrát lidovky ve všech tóninách. Dával mu hrát noty z listu a prostě ho vedl k tomu, aby se pro něj tyto věci staly samozřejmostí. Naopak jsem znal lidi z Jamu, kteří měli s notami problém. Uměli je, ale potřebovali se na ně podívat doma a trochu si je nacvičit. Potom jsem zažil spousty muzikantů, se kterými jsem hrál v jazzové kapele a ti dokázali zahrát naprosto všechno a navíc ještě na danou formu improvizovat. Čím více toho máte za sebou, tím se setkáváte s méně problémy. Tzn. pokud odehraji x etude, ve kterých se vyskytují oktávové cvičení, později mě logicky hra oktáv nezaskočí.

Shrnutí na závěr

Hra na klavír je komplexní záležitost. Pokud budete umět hrát jen z naučených not, asi brzy narazíte na situaci, kdy po vás někdo bude chtít doprovod a vy to nesvedete. Není to ostuda, ale takový člověk s vámi asi nebude chtít v budoucnu hrát. Pokud se pokusíte zahrát si něco z listu, nezoufejte, když to nebude napoprvé na jedničku. Trvá opravdu dlouho než všechno pochytíte a než bude vaše hra plynulá. Naučte se extrahovat to nejdůležitější z notového zápisu. Než začnete hrát, podívejte se na předznamenání, tempo, dynamiku a nejmenší rytmickou hodnotu. Poslední poznámka je důležitá z důvodu rozmyslení tempa. Pokud bude skladba začínat v půlových notách a vy začnete hrát svižněji, může se stát, že další stránka not bude v osminách a ty už nebudete schopni přečíst. Před hrou z listu musíte mít pojem o tom, co se shruba ve skladbě bude dít a jestli má skladba zásadní změny tempa a jak často.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>