A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Dotazy čtenářů : Hra z listu #2

V minulém článku jsem odpověděl na několik dotazů čtenáře z diskusního fóra na pianoFORTE.cz, které se týkaly hry z listu. Jelikož jsem odpověděl jen z části, pokusím se dnes odpovědět na zbývající otázky.

Předešlé odpovědi na dotaz čtenáře.

3. Otázka:

Tretia vec je, že keď je v notách postup, kde idú tóny pekne za sebou hore (po jednom tóne), tak si uvedomujem iba prvý ten tón a ostatné už hrám iba od vzájomnej zakreslenej polohy jednotlivých tónov a pritom si takmer neuvedomujem, aké tóny vlastne hrám. To asi tiež nieje vhodné a predpokladám, že sa mi to vypomstí hlavne pri zložitejších skladbách. A preto by som sa chcel spýtať. Je asi nevyhnutné uvedomovať si každý jeden hraný tón (jeho názov a smaozrejme polohu)???

Odpověď zní ano i ne. Pokud budete hrát rychlou skladbu z listu, a nebudete mít možnost se na ni podívat, budete automaticky zjednodušovat a sledovat jen začátky „laufů“ (tzn. dlouhých pasáží např. v šestnáctinách). Budete také nuceni vynechávat některé pasáže v levé ruce a nebo zjednodušovat hru tak, aby to hlavní zaznělo a drželo pohromadě s ostatními (zpěvákem, flétnou …). Jiná věc je ta, když sedíte u klavíru několik hodin a můžete si ji nacvičit, promyslet a projít.
TIP: Pokud budete umět dobře stupnice a budete se orientovat v harmonii, vše se rázem velmi zjednoduší. Budete totiž vědět, že stupnice nebo běh má daný počet křížků nebo béček a ruce se tomuto přizpůsobí rychleji. Tuto hmatovou pohotovost však získáte jen usilovným každodenním cvičením a hraním.

4. Otázka:

Ďalšia vec. Ako mám vlastne sledovať noty pre obe ruky súčasne? Nedokážem zamerať zraku súčasne na obe ruky, ale skáčem zrakom tak, že sledujem, ľavú ruku a hneď zase pravú a pritom sa musím sústrediť aj na kalaviatúru a dosť sa v tom strácam. Je na to nejaký systém?

Na tuto otázku jsem vlastně již odpověděl v předešlé 3. otázce. Musíte zjednodušovat a trochu „šidit“. Všechno se nedá stihnout. Pokud budete doprovázet zpěváka, nebude na vás čekat. Toto si neuvědomuje spousta klavíristů a proto jim doprovod nejde. Vždycky říkám, držte se hlavně tempa. Můžete kdekoli přestat hrát, ale nesmíte se ztratit v tempu. Pokud budete následovat tempo, tak se kdykoli přidáte a jede se dál…možná si ani nikdo nevšimne.

5. Otázka:

Ako vlastne vnímajú noty vyštudovaní klavíristi? Je to pre nich samozrejmosť (ako pre obyčajných ľudí napr. čítanie knihy) a dokážu hneď na prvýkrát zahrať aj ťažšiu a neznámu skladbu tak, aby ju mohli hneď predniesť pre inými ľuďmi, alebo aj oni najskôr musia cvičiť skladby pomalšie a cvičiť ťažšie pasáže?

Toto je otázkou délky a fokusu na cvičení hry z listu. Znal jsem profesora, který své dítě učil od útlého věku hrát lidovky ve všech tóninách. Dával mu hrát noty z listu a prostě ho vedl k tomu, aby se pro něj tyto věci staly samozřejmostí. Naopak jsem znal lidi z Jamu, kteří měli s notami problém. Uměli je, ale potřebovali se na ně podívat doma a trochu si je nacvičit. Potom jsem zažil spousty muzikantů, se kterými jsem hrál v jazzové kapele a ti dokázali zahrát naprosto všechno a navíc ještě na danou formu improvizovat. Čím více toho máte za sebou, tím se setkáváte s méně problémy. Tzn. pokud odehraji x etude, ve kterých se vyskytují oktávové cvičení, později mě logicky hra oktáv nezaskočí.

Shrnutí na závěr

Hra na klavír je komplexní záležitost. Pokud budete umět hrát jen z naučených not, asi brzy narazíte na situaci, kdy po vás někdo bude chtít doprovod a vy to nesvedete. Není to ostuda, ale takový člověk s vámi asi nebude chtít v budoucnu hrát. Pokud se pokusíte zahrát si něco z listu, nezoufejte, když to nebude napoprvé na jedničku. Trvá opravdu dlouho než všechno pochytíte a než bude vaše hra plynulá. Naučte se extrahovat to nejdůležitější z notového zápisu. Než začnete hrát, podívejte se na předznamenání, tempo, dynamiku a nejmenší rytmickou hodnotu. Poslední poznámka je důležitá z důvodu rozmyslení tempa. Pokud bude skladba začínat v půlových notách a vy začnete hrát svižněji, může se stát, že další stránka not bude v osminách a ty už nebudete schopni přečíst. Před hrou z listu musíte mít pojem o tom, co se shruba ve skladbě bude dít a jestli má skladba zásadní změny tempa a jak často.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>