Ako na čítanie nôt?

Dovolím si zde uvést dotaz čtenáře Ivan.ps:
„Zdravím. Chcel by som sa trošku popýtať na tému čítania nôt. Hlavne ma zaujíma, ako to je u vyštudovaných klavíristov.Ja som sa tomu začal venovať iba pred nedávnom, ale mám problém sledovať noty pre obe ruky súčasne. Cvičím tak, že najskôr hrám pravú ruku, potom ľavú ruku a neskôr to skúšam hrať spolu. Lenže kým sa dostanem do štádia, že to hrám spolu, tka už mám tú nacvičovanú pasáž v hlave a hrám to takmer spamäti a noty nejak zabúdam sledovať a to sa mi potom zdá málo efektívne, čo sa týka naučenia sa hry z listu. 


Druhá vec je tá, že niektoré noty spoznám okamžite, u iných stále váham a odpočítavam čiary a medzery. (Na toto asi pomôže iba veľa čítať noty, aby sa mi dostala ich poloha do pamäti podobne ako písmená pri čítaní knihy). Alebo sa mýlim?

Tretia vec je, že keď je v notách postup, kde idú tóny pekne za sebou hore (po jednom tóne), tak si uvedomujem iba prvý ten tón a ostatné už hrám iba od vzájomnej zakreslenej polohy jednotlivých tónov a pritom si takmer neuvedomujem, aké tóny vlastne hrám. To asi tiež nieje vhodné a predpokladám, že sa mi to vypomstí hlavne pri zložitejších skladbách. A preto by som sa chcel spýtať. Je asi nevyhnutné uvedomovať si každý jeden hraný tón (jeho názov a smaozrejme polohu)???

Ďalšia vec. Ako mám vlastne sledovať noty pre obe ruky súčasne? Nedokážem zamerať zraku súčasne na obe ruky, ale skáčem zrakom tak, že sledujem, ľavú ruku a hneď zase pravú a pritom sa musím sústrediť aj na kalaviatúru a dosť sa v tom strácam. Je na to nejaký systém?

Ako vlastne vnímajú noty vyštudovaní klavíristi? Je to pre nich samozrejmosť (ako pre obyčajných ľudí napr. čítanie knihy) a dokážu hneď na prvýkrát zahrať aj ťažšiu a neznámu skladbu tak, aby ju mohli hneď predniesť pre inými ľuďmi, alebo aj oni najskôr musia cvičiť skladby pomalšie a cvičiť ťažšie pasáže?

Proste by ma zaujímal nejaký názor človeka, ktorý aktívne hrá z nôt, ako vlastne noty vníma a či tieto veci čo som tu písal, sú normálne problémy začiatočníkov, alebo niekde robím chyby? Prípadne by som uvítal nejaké rady, či sa dá týchto mojich problémov čo najrýchlešie a najefektívnejšie zbaviť. ďakujem“

10 komentářů Ako na čítanie nôt?

  • admin

    Ahoj Ivan.ps ,
    pár odpovědí na tvé otázky jsem právě zveřejnil zde a zde.

  • Ivan.ps

    Ďakujem. Vedel som,. že stačí pár dní počkať a seriózna odpoveď sa určite dostaví. Inak celkovo ma zaujíma tento web a dosť mu fandím a trocha ma mrzí, že je tak málo klavíristov, ktorý sa zdržiavajú na diskusných fórach (narozdiel napr. od gitaristov), ale jednu nevýhodu vidím v tom, že články sú veľmi rozkúskované a človek sa akurát začíta do nejakej problematiky a musí hľadať pokračovanie článku (v tom horšom prípade pokračovanie článku ešte nieje zverejnené). Nebolo by lepšie radšej prispevať na web menej často, ale otázky napísať hneď kompletne, aby to bolo prehľadné?

  • admin

    Ahoj Ivan.ps,
    ano samozřejmě by navrhovaný způsob byl možný, ale to by musel člověk psát tento web na plný úvazek. Samozřejmě by šly dělat videa, konference, presentace a dlouhé a obsáhlé články, ale vše zde poskytuji zdarma a abych mohl jít více do hloubky, musel bych web zpoplatnit a to by se jistě spoustě lidí nelíbilo a jeho návštěvnost by rapidně klesla.

    V každém případě díky za podněty,
    pianoFORTE, J.

  • lanka

    Super článek – spousta odpovědí na to nač jsem byla už delší dobu zvědavá, ale jak moje „lektorka“ káže když se začnu moc ptát – „není potřeba vědět a rozumnět všemu – ztratíš se v tom – ono se to později vystříbří. Hudba je podle citu a emoce – tak mi tu nepočítej řádky a radši koukni jestli je to nahoru nebo dolů – trefíš to podle zvuku.“

  • admin

    Jsem rád, že se Vám článek líbí :)
    Taky řešíte aktuálně hru z listu?

    pianoFORTE.cz
    Jiří

  • Lanka

    Řeším – neřeším. Asi jak kterých pět minut – vzhledem k tomu že se učím hrát jen pro vlastní relaxaci tak asi spíš neřeším….
    I když představa že si vezmu list a zahraju to napoprvé je lákavá…. Na druhou stranu představa hraní bez papíru je ještě lepší…
    Mně by asi v součastné chvíli stačilo, kdyby mi při cvičení nebrnkaly na klavír zároveň se mnou obě dcerky vprostřed klaviatury roční a na boku ta starší….
    Dost těžko se jim vysvětluje že zrovna tam teď potřebuju hrát já páč je to psáno v notách – když tam chtějí hrát ony :-p

  • admin

    Zdravím Pianíku,
    toto je známá věc. Když člověk hraje skladbu, kterou už má načtenu, psychologicky nechává noty na klavíře, aby v případě výpadku našel kde je. Z mé zkušenosti je to však jen berlička, kterou je třeba odstranit co nejdříve. Buďte na se be přísnější a noty odkládejte co nejdříve. Poté při jakém koli výpadku mrkněte do not a celou pasáž, kde došlo k pamětní chybě projděte a snažte se posílit všechny druhy paměti viz pianoforte.cz/cs/pevne-zaklady/hra-na-klavir-zpameti-i Pokud zadáte do vyhledávání vpravo nahoře klíčové slovo „paměť“, vyskočí vám několik článků na toto téma. Pročtěte si je a naleznete několik způsobů, jak pokračovat.

    Přeji mnoho úspěchů ve zdolávání vlastní paměti!
    pianoFORTE, J.

  • Pianík

    Dobrý den,
    Vím, že má otázka se netýká přímo tématu, ale jistě s ním souvisí, takže to píši sem.
    Právě jsem otevřel Chopinovy mazurky. První trénuji už týden, takže jí jakž takž umím, ale stejně mám problém se zapamatováváním not u jednodušších skladeb, které čtu z listu. Protože když hraju skladbu z listu, tak noty vlastně vůbec nečtu(neurčuji co to je za notu), ale rovnou jí prostě hraju nebo odměřuji intervaly a u takových skladeb mi ty noty vůbec nelezou do hlavy.
    Nemám problém se čtením jako takovým, ale spíš se zapamatováváním not. Poradíte mi, jakým způsobem si noty lépe zapamatovat a jak se začít učit nové skladby?
    Předem děkuji :D

  • Jana

    Dobrý den,

    pravidelně navštěvuji Váš web a moc Vám za něj děkuji, je zde spousta užitečných informací. Ráda bych se naučila hrát na klavír, koupila jsem si několik publikací a nyní jsem narazila na tento problém: ve zpěvnících (např. Zpěvník J. Uhlíře a Z. Svěráka), i např. v notách na Vašem webu (Imagine od Johna Lenona) jsou nad notami uvedena velká tiskací písmena C, C/E, F atd. Co prosím znamenají? A druhý dotaz – jak mám poznat, co hrát levou a co pravou rukou? V publikaci „Klavírní škola pro začátečníky“ od Z. Böhmové, A. Grünfeldové a A. Sarauera je uvedeno, že houslový klíč uvozuje noty hrané pravou rukou, basový pak noty hrané levou rukou. Ve zpěvnících je ale pouze klíč houslový.

    Předem mockrát děkuji pokud si najdete čas a poradíte mi.

    Jana

    • admin

      Dobrý den Jano,
      jsem rád, že Vám může web nabídnout něco užitečného :)

      1) „ve zpěvnících (např. Zpěvník J. Uhlíře a Z. Svěráka), i např. v notách na Vašem webu (Imagine od Johna Lenona) jsou nad notami uvedena velká tiskací písmena C, C/E, F atd. Co prosím znamenají?“
      Jde o akordy, které hrajete k dané melodii. Hrají se levou rukou. Je to obsáhlejší téma, ale ve zkratce např. když máte napsáno „C“, tak hrajete v levé ruce tóny „c-e-g“, tedy kvintakord C dur. Více v seriálu http://pianoforte.cz/serialy/ v sekci „Akordy“. Jsou tam popsány základy tvorby akordů.

      C/E znamená C dur akord v pravé ruce a v levé hrajeme tón „e“.Jde o tzv. substituce. Pokud hrajete v kapele, tak tón „e“, v našem příkladu, hraje basista a vrchní akord hraje klavírista.

      2) Jak mám poznat, co hrát levou a co pravou rukou?
      Většinou hrajeme vrchní linku s houslovým klíčem a melodií v pravé ruce a spodní linku s basovým klíčem hrajeme levou rukou. Samozřejmě jsou i výjimky, ale toto je základ.

      Doufám, že jsem vám alespoň částečně pomohl.
      Pěkný večer.

      pianoFORTE.cz
      Jiří

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>