Jaký zvolit hudební nástroj

Pokud se rozhodnete hrát na hudební nástroj, nemine vás povinnost strávit několik hodin hledáním a čtením recenzí . . . Pojďme si to usnadnit!
Jaké máme běžné značky klávesových nástrojů?
AKUSTICKÉ KLAVÍRY – Petrof, Bohemia, Yamaha, A. Förster, Steinway
ELEKTRONICKÉ KLÁVESY – Korg, Kurzweil, Yamaha, Roland, Casio

Jsem začátečník

Pokud o klavírech či klávesách nic nevíte, je dobré investovat do levnějšího typu a pokud u hraní vydržíte, můžete časem koupit lepší a dražší nástroj. Levné nástroje můžete objevit na netu v inzercích a bazarech někdy se objeví zajímavé prodeje i v tištěných periodikách. Pokud koupíte starší model a u hraní zůstanete, jistě nástroj za rok zase prodáte. Pokud zvolíte opačnou strategii, kdy koupíte drahý nástroj, můze se stát, že vás hraní přestane bavit (bývá to cca. jeden rok), doma vám zůstane drahý nástroj a nerešitelný problém s hledáním potenciálního kupce je na světě (kupec, který má na drahý nástroj, nebude nakupovat v bazaru). Nehledě k tomu, že hodnota nového zboží po opuštění prodejny klesá asi o třetinu.
Můj příběh s nákupem nástroje začínal koupí levného pianina, které jsem poopravil a prodal asi po roce. Poté jsem od rodičů dostal klávesy Casio a paralelně s nimi jsem koupil pianino. Pokračováním bylo prodání pianina i kláves a nákup piana (křídla). Nakonec jsem si ještě přikoupil přenosné digitální piano.

Vyzkoušení nástroje

Určitě bych kladl velký důraz na vyzkoušení nástroje – hlavně klaviatury. Pokud tomu nerozumíte, poproste kamaráda, který už hraje nebo vašeho učitele klavíru, ať s vámi do prodejny zajde a nástroj vyzkouší.  Nedoporučuji dát na prodavače v hudebninách, chce přecejenom prodat za každou cenu, takže určitě bude mít v krámě „něco“ co bude přímo pro vás.

Kolik stojí starší nástroj?

Nemůžu vám zde uvést ceny všech nástrojů, ale pokusím se uvést ceny orientační. Cena pianina se pohybuje v rozmezí 10-30 tisíc. Pokud budete chtít starší piano (křídlo) počítejte s cenou 50-120 tisíc (a samozřejmě s místem v místnosti !). Pokud investujete do kláves je důležité rozlišovat značku, zvuk a klaviaturu. Klávesy se pohybují v rozmezí od 3-15 tisíc. Digitalní piana se pohybují v rozmezí 10-20 tisíc. Dále máte možnost zakoupení syntetizátoru a nebo midi klávesnice. Syntetizátory jsou za cenu 8-13 tisíc a midi klávesnice 2-8 tisíc.

20 komentářů Jaký zvolit hudební nástroj

  • Pianolka

    Ráda bych coby učitelka klavíru přidala pár užitečných dodatků ke koupi klavíru. Pokud se rodiče rozhodnou přihlásit dítě do ZUŠ na klavír, bylo by dobré mít doma na cvičení skutečný akustický klavír, ne keybord. Důvod? Dítě se neučí pouze zmačknout správným prstem správnou klávesu ve správný čas, ale učí se dotýkat se nástoje, tvořit tón, hrát na klavír pěkným zvukem. To jde jedině na akustickém (= neelektrickém) nástroji. Je to dáno mechanikou klavíru (chodem klaviatury), přítomností alikvotních tónů, které velmi obohacují zvuk klavíru. Elektrický nástroj toto nemá a chod klaviatury bývá často jiný než u klavíru – nižší ponor kláves, lehčí chod klaviatury (to může mít samozřejmě i akustický klavír – každý nástroj je jiný – ale rozdíl není tak velký ve srovnání s el. nástrojem). Pokud mám ve třídě žáky, kteří cvičí na klavír, a jiné, kteří cvičí na keybord, už po půl roce na třídním koncertě je bezpečně poznat, které dítě na co cvičí – žáci cvičící na keybord jsou znatelně na nižší úrovni. Navíc i v hodinách jim často dělá problém přizpůsobit se akustickému klavíru, když na něj doma nemají možnost cvičit.
    Proto rodičům svých žáků vždy říkám: kupte starší pianino, pokud dítě za rok či dva skončí, můžete ho téměř vždy za stejnou cenu prodat (ceny starších akustických klavíru jdou spíš nahoru s postupem času), pokud koupíte keybord, nebude mít dítě tak dobré výsledky v hraní a za dva roky nástroj prodáte možná i jen za poloviční cenu, protože elektronika jde dnes velmi rychle kupředu ve vývoji. Mezistupněm je clavinova (= el. klavír), která je však dobrá spíš pro starší zkušenější hráče, kteří už mají vypěstované správné tvoření tónu.

  • admin

    Díky „Pianolka“ za příspěvek.
    Je pravdou, že jsou obecně dva tábory. V prvním jsou klavíristé s výchovou na klasickém klavíru a v tom druhém tzv. digitální děti. Obecně se nepřikládám k žádné větvi, protože obě mají své pro a proti.

    K první větvi:
    PROTI: Doba se mění a zrychluje. Lidé nejsou ochotni kupovat velký hudební nástroj, draze jej nechávat stěhovat a ladit. Nehledě k tomu, že v 90% si nemůže rodina dovolit nový nástroj a uchyluje se k tzv. alternativám starožitných kousků…
    PRO: Téměř bez debat je fakt, že vývoj klavíristovy ruky se na klasickém akustickém nástroji kvalitně vyvíjí. A samozřejmě alikvóty (neboli shorky, tóny které souzní s fundamentálem) jsou přínosem pro vývoj sluchu a celkového pocitu z hudby.

    K druhé větvi:
    PROTI: Pokud nejde doslova o drahý nástroj, zvuk je umělý a suchý. Klaviatura je na keyboardech opravdu k ničemu. Pokud se totiž na keyboard chcete něco naučit, tak na klasickém pianu si to nezahrajete a nebo jen z obtížemi….
    PRO: Lehkost přenosu (unese jeden člověk). V dražších variantách důraz na kvalitu zvuku, která je téměř srovnatelná s akustickým nástrojem. U digitálních klavírů se dokonce vyvažuje klaviatura, kdy vrchní tóny jdou lehčeji a spodní težce. I alikvóty se řeší. Velká možnost zvukového dobrodružství (varhany, kytara, flétna, housle aj.) a jiných „srandiček“.

  • Olihen

    To co tady píšete je zavádějící
    Je vidět že máte zkušenosti jen s keyboardy nižších tříd
    Například muj syntetizér Yamaha Motif XS8(v česku by vás nový přišel na 80 000).Dokáže emulovat velice realisticky zvuk piana a klaviaturu má lepší jak kdejaký normální klavír.
    To s těmi vyššímy harmonickými frekvencemi je už překonaná věc.
    Samozřejmě že na keyboardu za 12 000 bude stejny zvuk na celou delku klaviatury i dynamiku.
    Na dražších syntetizerech a digitalních klavírech se zvuk syntezuje ne z jednoho,ale ze třeba osmi vzorku najednou,ktere mění hlasitost a vlastnosti podle uhozu a místa na klaviatuře (maji jiny zvuk pro spodní oktavu,prostřední dve oktavy,jiny pro forte,pianissimo).Tyhle vzorky se navzájem kombinují takže jde dosahnout velice realistickeho tonu

  • Pianolka

    Hmatově ani zvukově se zatím žádný elektrický/digitální klavír nemůže rovnat dobrému akustickému nástroji, na němž hodláme kvalitně interpretovat klasickou hudbu. Elektrické nástroje nám mohou pomoct ve cvičení (když např. akustické nástroje na VŠ či konzervatořích jsou již obsazené, případně když chceme cvičit v noci do sluchátek, abychom nerušili sousedy), avšak zkušený posluchač má větší umělecký zážitek ze hry na akustický nástroj, totéž platí o hráči. Oblast populární hudby má pravděpodobně jiná estetická kritéria, to už je však oblast mimo mé působení.

  • Lesíček

    Elektrická piana do dvaceti tisíc jsou opravdu většinou velmi špatná jak po zvukové stránce, tak po klaviaturní. Zrovna teď jsem byl v jednom hudebním obchodě, kde jsem tyto piana zkoušel a ani jedno by mne ani trochu neuspokojilo. Začátečníkovi to možná bude na nějaký čas stačit, ale velmi brzo začne mít potřebu hrát na něco kvalitnějšího. Klasické piano je prostě klasické piano, o tom žádná, u klavíru je přece důležité cítit ty struny, to žádná elektrika nenahradí. Avšak myslím, že každému je jasné, že v paneláku prostě na klasické piano hrát nelze.

  • admin

    Rozumím, ale přecejenom začínající klavírista nikdy neví, zda u klavíru zůstane a nebo jej časem opustí. Proto si myslím, že bude nejlepší volbou koupě levnějšího nástroje s vidinou pozdějšího prodeje se slevou a poté koupě nástroje kvalitnějšího. Ale je to opravdu dost individuální. Stojí to a padá na finančních možnostech a přesvědčení.

  • Lesíček

    Máte pravdu, záleží to především na penězích. Tak to bylo vždycky a vždycky bude. Ale je to škoda..
    Já osobně bych z těch levnějších doporučil buď tento Dynatone nebo Kurzweil
    Ze všech el. pian co jsem zkoušel v této cenové relaci jsou tyto pro mne naprosto nejlepší. Dynatone ačkoliv to není moc známá značka, tak je opravdu špičkovej a to hlavně po zvukové stránce (opravdu se mi nechtělo věřit, že takhle může znít el. piano za takovou cenu). Kurzweil má zase lepší klaviaturu, ale po zvukové stránce je horší.

  • Jarka Fuchsová

    Ahoj. Vybírám pianina, resp pianina,protože bych ráda domů pořídila pianino,pokud dobře chápu je to obecně piano, ale na rozdíl od klavíru,což je piano také, stojí pianino u zdi:) A co opravdu nezvládám je výběr dobré značky.Je jich příliš mnoho, nemáte zkušenost, nejvíce muziky za málo peněz :)Hudební nástroje,zejména ty klávesové hudební nástroje jdou mimo mě…Značky yamaha,kawai,petrof,weinbach,scholze,rösler,bechstein,blüthner,förster,bösendorfer,schimmel,seiler,steinway,sauter,feurich,grotrian steinweg, na jedno pianino je toho dost:) Děkuji

  • admin

    Zdravím Vás,
    z vlastní zkušenosti mohu doporučit Petrof, Steinway, Foster.
    Na ostatní jsem buď nehrál nebo jsou zvukově suché příp. tvrdé na úhoz. Yamahu nedoporučuji vůbec.
    Taky je důležité zdali je to celopancíř nebo jen polopancíř, kvůli ladění a váze.
    Dále bych si pohlídat již zmíněný úhoz. Pokud bude příliš měkký bude se vám na jiných klavírech hrát velmi těžko a naopak při tvrdém úhozu zase nedosáhnete potřebné rychlosti při hře.

    Chtěla byste koupit nové pianino nebo starší?
    Kolik byste chtěla za něj dát?
    Za jakým účelem jej chcete kupovat? Věnujete se klavíru profesionálně?

    Na základě těchto otázek si můžeme udělat lepší představu o tom, kam směřujete…

  • Adam

    Zdravím Vás

    Tak jako ostatní, i já jsem se ve svém pokročilém věku 25 let rozhodl, že ve svém volném čase bych se malými doušky (ale poctivě) naučil hrát na klávesy. Píšu záměrně na klávesy, protože mám již zcela jasno co bych chtěl umět hrát a na jaké úrovni. Nemám cíle zvládnout složité klasické klavírní skladby (i když je velice rád poslouchám….ale tak kdoví jak mi to půjde) ale chtěl bych si vyloženě pro radost a relaxaci zahrát oblíbené filmové melodie a zejména napodobit alespoň stylem songy 80. let (synthpop, new wave). Hraním pro radost v tomto případě myslím naučit se všeobecně a dobře ovládat klávesový nástroj a samozřejmě se stále zlepšovat (tedy neskončit u toho, že se nazpaměť naučím pár melodií, ale naopak když nezvládnu složité klavírní skladby tak mi to vadit nebude). Již z tohoto hlediska si zřejmě nebudu kupovat digitální piano (na dřevěné pianino by nebyly peníze ani místo), a rovnou uvažuji o koupi kláves (je mi jasné že je zde velký rozdíl v klaviatuře-zkrácená, nevyvážená apod.).
    A jsou teď dvě možnosti: buď si pořídím klávesy (samohrajky) řekněme do hodnoty 8000,- (asi Casio) anebo s ohledem na styl hudby který je mým cílem rovnou syntezátor (docela kvalitní Roland Juno Di se pohybuje cenově okolo 14 000,- do větších cenových výšin jít nechci).
    Vím že jste tady již radili začít na levnějším nástroji a pak přejít na lepší. V mém případě jsem ale rozhodnutý u hraní zůstat a než investovat za nějaký rok dva do synťáku (na který ve výsledku stejně chci hrát, už kvůli synth zvukových rejstříků)….?

    Vím že je tak trochu mimo téma (klavír/piano je přece jen něco jiného). Spíš bych potřeboval jenom vědět Váš názor. Co byste člověku, který by vám tohle všechno vyložil poradil do začátku ? (nejde mi zde tak ani o výběr nástroje jako spíš o „babskou moudrost“-„Co s tebou chlapče“) Jsem sice dost nerozhodný člověk, ale pokud už se pro něco rozhodnu a zapálím tak u toho vydržím. Vím že hraní na nástroj vyžaduje píli a trpělivost—-nikam nespěchám ale moc rád bych si chtěl po určité době (hovoříme po nějakém roce, dvou, tří) říct „ano umím docela dobře hrát“.

    Díky moc

  • admin

    Zdravím Vás Adame,
    myslím, že jste si na svou otázku již odpověděl sám:

    „V mém případě jsem ale rozhodnutý u hraní zůstat a než investovat za nějaký rok dva do synťáku (na který ve výsledku stejně chci hrát, už kvůli synth zvukových rejstříků)“

    Jak jsem psal, dívám se na to ze dvou variant, buď koupit levný nástroj a pokud chci pokračovat později jej prodat, a nebo koupit hned dražší a nemuset to řešit. Pokud míříte na dlouhodobější záměr hry na nástroj, tak bych neváhal. 14000,- KČ není závratná cena a myslím, že pokud byste se v budoucnu rozhodl nástroj prodat, tak na něm ztratíte 2-4tisíce, což se dá. Známý si koupil klávesy za 120 000,- KČ a prodal je za 80 000,- KČ, to už je horší :)

    Mějte se, J.

  • Dana Lepešková

    Ahoj. Chci si pořídit piano, konkrétně tedy pianino. Pro nákup jsem vybírala z několika firem prodávající pianina a ráda bych se zeptala na vaše zkušenosti. Další věcí by byla zkušenost se značkami, protože pro člověka nepohybující se mezi hudebními nástroji a jejich značkami, je to docela chaos. Vím že kvalitní by měla být určitě pianina Petrof, Yamaha, Förster, Seiler …?? Děkuji za rady, Dana!

  • Nikola

    Zdravím Vás,

    měla jsem dětský sen umět hrát na piano. Rodiče mi tedy koupili flétnu, po úmrtí učitele jsem přesídlila na kytaru. Avšak v současných 24 letech, mám stále sen hrát na piano. Hudba z něho mně je nejbližší.
    Jelikož nechci podcenit špatný prstoklad, začnu chodit od září do kurzu pro začátečníky a pak se uvidí.
    Zde, ale konečně jdu k jádru věci. Stále nemohu najít vhodný nástroj. Nemohu se rozhodnout, zda pro začátky a zkoušení, zda to je ono, vybrat digitální piano, či jen klávesy. Nebo si udělat „radost“ a koupit klasické piano. Moje představa ceny je do 10 000,- (počítám s tím, že mě vystačí, tak na rok, pak bych prodala)
    Můžete mi prosím poradit, či uvést tipy, co by bylo pro moje začátky vhodné?
    Děkuji za rady a tipy :)

    Nikola

    • admin

      Dobrý den Nikolo,
      rád bych vám poradil, které klávesy budou pro vás nejlepší, ale pokud se budeme bavit o ceně do 10.000,-, tak asi neseženete nový a kvalitní nástroj. Zkuste se spíše poptat v prodejně. V této cenové relaci asi seženete něco od Yamahy či Casio. Preferoval bych spíše Yamahu. Nabídka je opravdu široká, takže si jistě vyberete. Myslím, že postupujete správně, koupit něco levnějšího a časem našetřit na dobré dig.piano nebo klavír, je dobrá cesta.

      Pokud byste se rozhodla pro klasický klavír (pianino), tak počítejte spíše s cenou 20000,- a více za starší nástroj. Vězte, že nástroj nekupujete na 1 rok. Klasický klavír je záležitost na celý život :) Pod cenu 20000,- bych nešel, můžete se totiž setkat s klavírem se špatnou mechanikou a co s tím…klasický klavír je obtížné stěhovat, ladit a udržovat, proto je lepší mít kvalitnější nástroj.

      Přeji ať se vám podaří najít vhodný nástroj!
      Mějte se,
      pianoFORTE.cz,
      Jiří.

  • Zuzana

    Dobrý den,
    náš šestiletý syn začne chodit na klavír. Kvůli prostoru v bytě i ceně jsme zvolili digitální klavír. Puvodně jsme vybrala nový KURZWEIL MARK MP10 SR. Našla jsem i nějaké recenze a nevyšel v nich zle. Dnes přišla známá, že by nám prodala digitální klavír Bohemia. Recenze na něj nemůžu bohužel žádné najít. Dokážete poradit, prosím?
    Děkuji předem.

    • admin

      Dobrý den Zuzano,
      v tomto vám neporadím. Mám doma KORG SP-120. Chtělo by to, aby si klavíry vyzkoušel zkušený klavírista a poradil Vám podle svého dojmu. A pozor, ne všechny recenze na internetu jsou objektivní.

      Přeji ať správně vyberete!
      S pozdravem

      pianoFORTE.cz
      Jiří.

  • Eva

    Dobrý den,
    prosím o radu, chci si koupit pianino, rozhodla jsem se již pro značku Petrof. Uvažuji mezi modely 118 a 125, kloním se spíše k 125, což by mělo být piano kvalitnější, ovšem to též znamená, že je i hlasitější? Bydlím v malém bytě a nerada bych hrou na piano obtěžovala sousedy, nebylo by tedy vhodnější zvolit nižší model 118 pro tuto situaci? Je značný rozdíl v kvalitě zvuku?
    Děkuji.

    • admin

      Zdravím Evo,
      u klavírů je výběr obtížný, protože i stejný model může znamenat rozdílný zvuk a odlišný úhoz. Vzpomínám si, že ve zlínské filharmonii kupovali křídlo za ca 5 milionů a výběr byl na renomovaném klavíristovi, který jej vybíral z 5 naprosto stejných klavírů. Slyšel jsem, že rozdíly byly zásadní a to v mechanikách, přesnosti zpracování, celkové konstrukci. Nedá se jednoduše poradit přes internet.

      To, že je klavír dražší, neznamená, že je hlasitější. Spíše se jedná o kvalitnější použité materiály nebo místo plastových plátků na klávesách je použita slonovina atp.

      Snad jsem vám výběr trochu usnadnil. Stejně jako v předešlé odpovědi, běžte klavír koupit s profesionálním klavíristou. Neprohloupíte.

      pianoFORTE.cz
      Jiří.

  • Mária Andraščíková

    Dobrý deň, syn hrá na klavír v ZŠU a chceme mu kúpiť nástroj v hodnote do cca 700 – 1 000€. Prosím Vás, čo mi viete poradiť? Budeme na nástroji hrať celá rodina.
    V ZUŠ hrá na klasickom pianine, doma zatiaľ trénoval na keyborde Casio.
    V nástrojoch sa nevyznáme, ani nám nemá kto poradiť
    Ďakujem.

  • Dobrý den, dovolím si také přidat několik postřehů a názorů ke koupi nástroje coby učitel elektronických klávesových nástrojů (EKN). Souhlasím s názorem, že pokud o klávesách nic nevíte, je dobré investovat do levnějšího typu. Pokud začíná malé dítě hrát na nástroj, neví jestli ho hra bude bavit a po roce či dvou může veškeré hraní skončit. Chtěl bych také upozornit na rozdíly nebo specifika elektronických klávesových nástrojů (elektrických klavírů, syntezátorů, keyboardů, masterkeyboardů, workstationů… ) a klasických klavírů. EKN je na trhu široká nabídka v různých cenových relacích. Liší se např. počtem kláves, odporem klaviatury, váhou, počtem zvuků, možnostmi MIDI komunikace, atd. Často se setkávám s názorem, že el. klávesy jsou nástrojem méněcenným, sloužícím jen k reprodukci „užité hudby“ a podobně, zatímco na klavír je možno hrát všechny styly hudby klasické a současně i hudbu populární. S tím já ale nemohu souhlasit. Je pravda, že ani nejlepší modely nedovedou dokonale napodobit zvuk klavíru, ale ani varhan, akordeonu, cembala, atd. V tom však nevidím jejich hlavní smysl. Veřejnost dnes málo ví, jaké úžasné možnosti elektronické klávesy nabízejí. Je to celá řada ovladačů (BC, AT, MW, RB, tahové kontrolery, různé nožní pedály… ), kterými můžeme měnit hlasitost, barvu, výšku tónu, přidávat různé efekty, atd. Například po úhozu do klávesy lze after touchem (AT) „dotvořit“ tón přidáním jemného vibráta, pokud s citem přitlačíme na klávesu. Páskovým ovladačem (RB) můžeme zvýšit výšku, modulačním kolečkem (MW) změnit barvu, dechem (BC) zesílit a nožním pedálem přidat reverb… Všechny tyto prvky lze všelijak kombinovat, tím se nám otevírá doslova „oceán“ nových možností jak při hře dosáhnout co nejlepšího zvukového a uměleckého dojmu. Je zřejmé, že hra na elektronické klávesy svou barevností a ovládáním i těch nejjemnějších zvukových nuancí může vysoce převyšovat hru na klasický klavír. Navíc není vůbec pravda, že do kláves na el. klávesách se nemusí uhodit. pokud hrajeme na klávesy s dynamickou klaviaturou, což je naprostá většina (kromě velmi starých, případně současných velmi levných typů) nástrojů, musíme do kláves uhodit, aby se zvuk pěkně rozezněl. Klávesy se „nemačkají“, ale do kláves se měkce uhodí! Zmáčknete-li klávesu u EKN, je zvuk naprosto neuspokojivý. A dále z žáka, který se od mala učí na EKN by měl vyrůst schopný klávesista, který dovede zahrát na různé druhy klaviatury. Samozřejmě vše záleží na píli a talentu. Pochopitelně umí zahrát i na klaviaturu klasického klavíru. A čím více cvičil na klávesy se simulací kladívkové mechaniky, tím rychleji se může přeorientovat na kl. klavír. To platí i obráceně. Hráči na klasický klavír dělá problém zahrát na klávesy, zvláště s měkkou klaviaturou. Jenže v praxi je často potřeba zahrát na koncertě, kde klavír není (na náměstí, v kostele, v televizním studiu, atd.). Pak je nejjednodušší vzít lehké klávesy a ty mají také lehký dohmat. To ale není žádné zlo, „ničící úhoz“. To by si pak ničil úhoz i akordeonista, kterému stačí klávesu pouze zmáčknout, což je samozřejmě nesmysl. Je to pouze tak, že u každého hudebního nástroje potřebujeme ke hře trochu jiné pohyby a zapojíme více či méně jiné svaly, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku. No a pokud má žák opravdu mimořádný talent a píli, může se z něj jednou stát klávesový virtuos mezinárodní úrovně stejně jako klavírista, houslista, kytarista…
    Problémem u kláves je však v současné době nedostatek literatury, která by plně využívala věci výše zmíněné. Jako velký nadšenec jsem se se svými žáky dostal až na absolutní vrchol soutěžního klání u nás. Úspěšně jsem se zúčastnil i soutěží v Německu a na Slovensku. Vždy jsem však viděl kromě řady zajímavých výkonů i nepříliš šťastné využití možností kláves (alespoň z mého pohledu). I proto jsem před rokem vydal Školu hry na EKN a následně sbírku skladeb (Veselé etudy), kde je řada skladeb, ve kterých žáci zapojí do hry také kolečko ohýbání tónu (Pitch Bend), které je dnes již velmi rozšířeno u mnoha typů kláves.
    Na závěr bych dodal, že nejsem rozhodně kritikem klavíru, ale naopak obdivuji vrcholná díla Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Rachmaninova a mnoha dalších.
    Klávesy jsou dnes však také díky svým dalším možnostem nástrojem velmi atraktivním. Mohou napodobovat nástroje klasické (což ale obráceně nelze). Mají ovšem řadu svých vlastních zcela originálních syntetických zvuků. Lze je využít k nahrávání hudby s počítačem i bez něj. Vítaným zpestřením zvláště u menších dětí jsou též automatické doprovody. Jak radostné může být pro žáka hra s „celým orchestrem“, který z kláves zní! Žák si tak přitom zábavnou formou upevňuje rytmické cítění, namísto suchopárného cvičení s metronomem. Své názory ale rozhodně nikomu nevnucuji. Každý se musí rozhodnout sám, jestli si pořídit domů klasický klavír nebo elektronické klávesy.
    Radek Lička

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>